"AUM-meditaitonen är både utmanande och omfamnande. Varje gång med nya möten - inre och yttre. Under AUM-meditaitonen kommer jag närmare mig själv. Släpper spänningar, vågar möten med andra. Jag känner mig så modig och glad efter varje AUM”

 

- Mats Brokvist, trädgårdsmästar

 

"En AUM måste man ladda inför. Motståndet kan vara som Mount Everest innan man kommer in i det magiska rummet där man ska genomföra detta känslomaraton, utan möjlighet att smita ifrån sig själv. Resultatet är en rejäl storstädning. Läskigt, nyttigt och kärleksfullt."

 

- Andrea Bengtsson, lärare

 

 

AUM i 14 faser

Awareness Understandning Meditation

Detta är en kort beskrivning av AUM-meditationens innehåll. Varje fas har stöd av speciellt framtagen musik och under meditationen blir du guidad i hur du bäst använder din kropp för att uttrycka de olika känslorna.

 

1: Ilska

I denna fas släpper du fram din negativitet, frustration och ilska genom ord, kropp och röstvolym. Du möter en eller flera personer och ni använder varandra som speglar. Man står stadigt vända mot varandra. Du laddar ur stress, frustration och ilska. Genom det så når du fram till din livskraft och därmed till kärleken för dig själv och andra.

 

2: Förlåtelse

När du har uttryckt din ilska så öppnar du dig för förlåtelsen. Då har du chans att läka gamla sår och hela svåra upplevelser. Att be om förlåtelse är väldigt befriande. När du kan förlåta släpper du gamla bördor som gör att du kan gå vidare i livet lättare till sinnes.

 

3: Kärlek

Du utrycker din uppskattning och kärlek. Att ge och få uppskattning och höra att man är älskad är något vi alla behöver och längtar efter. Kärleken är universell och måste inte vara begränsad till vissa personer. I den här fasen får du möjlighet att öva på det.

 

4: Second wind

I denna fas utforskar du din energi och stamina. Du springer på stället med armarna uppåt tillsammans med de andra deltagarna. Du får känna efter hur du bemöter situationer där din beslutsamhet och uthållighet krävs för att bryta negativa mönster.

 

5: Shaking

Här släpper du både fysiska och mentala spänningar genom att skaka på kroppen med en enkel teknik. Efter att ha byggt upp energin i föregående fas kan du nu i denna fas njuta av den. Du kan uppleva glädje, välmående och klarhet.

 

6: Galenskap

I denna fas kan du i en trygg miljö uttrycka din galenskap, det irrationella och sådant som du inte vågar i ditt dagliga liv. Att medvetet kunna leva ut sin galenskap är ett friskhetstecken. När du lättar på ditt inre tryck så blir du mer levande och kommer i kontakt med ditt sanna jag.

 

7: Dans

Här firar du dig själv genom dansen. Du låter kroppen röra sig fritt till musiken, dansen får ta över. Du övar på att inkludera och fira vad du än känner och upplever i stunden.

 

8: Sorg

Vi bär alla på smärtsamma upplevelser. I den här fasen tillåter du dig att komma i kontakt med din smärta. Tårar är läkande och befriande. Ju mer du övar dig på att vara sårbar, desto lättare får du också tillgång till din glädje.

 

9: Glädje

Det är välkänt att skratt är helande för kropp och själ. Vi mår alla bra när vi har kontakt med vår djupare glädje. I den här fasen vänder du på din energi, tragedi omvandlas till komedi genom fniss, gapskratt och lekfullhet. Att vara lycklig och glad är din födslorätt!

 

10: Sensualitet

Under sensualitetsfasen får du möjlighet att komma i kontakt med din passionerade sida. Du dansar med dig själv eller med andra, så som du själv önskar. Sensualitet är en naturlig del hos dig. Använd kroppen till att fira och upptäck livsglädjen inom dig.

 

11: Chanting

Vi står i en cirkel, blickar in i ett ljus i mitten och sjunger tillsammans mantrat Aum. Aum är ett ljud som centrerar, lugnar och gör dig fokuserad. Aum-chanting öppnar upp hjärtat.

 

12: Stillhet

Du sitter med slutna ögon för dig själv i tystnad. Att göra ingenting hjälper dig att integrera och nå fridfullheten inombords.

 

13: Tacksamhet

Efter en intensiv resa under AUM-meditationen som kan upplevas som en berg-och-dalbana, ges i denna fas utrymme att tacka varandra. Du möter alla deltagare i en enkel gest där vi bugar, tackar och ger varandra en kram.

 

14: Sharing

Här delar du i en liten grupp om tre personer med dig av hur du upplevde meditationen och om dina viktigaste insikter.

 

 

Osho Humaniversity Sweden